תזונה טבעית – למצוא את המפתח לאיכות חיים

סודות התזונה ללא כוללים רק אכילה של מזון מלא ועשיר מכל אבות המזון, אלא גם התאמה אישית ומדויקת לכל מטופל ומטופלת, על סמך בריאותם ואורח חייהם גם מהבחינה הרגשית. תזונה טבעית מונעת תחלואה, משפרת את התחושה הרגשית ומעניקה לגוף חוסן טבעי המבוסס על אורח חיים איכותי וארוך שנים. סקרנים לדעת הכל בנושא, לשפר את בריאותם של אחרים ולחלוק מהידע שצברתם? תוכלו לעשות את כל אלו ועוד המון על ידי לימודי נטורופתיה.

תזונה טבעית: על מה כל הרעש?

תזונה טבעית לא מתמקדת בהרזיה גרידא, אלא בסילוק מגוון בעיות רפואיות שנוגעות לעיקול, הבליעה, הנשימה, עור, צינון, אלרגיות ועוד. כל אלו באים לידי ביטוי תוך שילוב בין תזונה מותאמת לצמחי מרפא והיא רלוונטית גם לתינוקות וילדים שזקוקים להתפתחות נאותה של המערכת החיסונית ובלימת מחלות כרוניות, תוך הפחתה ככל האפשר של שימוש תרופתי כימי.

שינוי מאתגר, אבל שינוי לטובה

אין ספק שמעבר מתזונה "רגילה", כלומר תזונה שאיננה מאוזנת או מותאמת למצב האישי, לתזונה הטבעית עשוי להיות אתגר. היא מלווה בתפיסה שלפיה הקיצוץ במבחר המזון כה גדול, עד שלא נותר מה לאכול מלבד פירות וירקות. אלא שהתזונה הטבעית מציעה בשורה התחתונה שינוי הרגלים – בטעמים, במתכונים, במחשבה ובפתיחות למה שהטבע מסוגל לזמן לנו.

מטרת העל היא למצוא מזונות עשירים, מזינים ובריאים שנחשבים ככאלה משום שהם קרובים יותר למצב הגולמי ופחות למצב המעובד, המתועש והמרוסס. המטפלים בתזונה טבעית מעבירים את מטופליהם לאורך תהליך שלם ורצוף עליות ומורדות, ניסיונות להתנתק מהרגלים ישנים ולהקנות במקומם הרגלי אכילה חדשים: אילו מאכלים לשלב יחד, מה אוכלים במפגש משפחתי או האירוע, מה עוצר אותנו מלבחור ארוחה בריאה ומה נחשב עבורנו למזון טעים, אבל בו זמנית גם מחייה, מטעין באנרגיה ושמחה גופנית ורגשית.

הקשר בין תזונה טבעית לנטורופתיה

נטורופתיה הוא מונח שנגזר מהמילה טבע (Natural בשפה האנגלית). זוהי פילוסופיה שנעוצה בקביעתו המיתולוגית של היפוקרטס, אבי הרפואה המערבית, שהאמין שריפוי עצמי מקורו וכוחו מן הטבע ולפיכך הגוף מסוגל לרפא את עצמו. פלא שרבים במציאות החיים המודרנית נמשכים מחדש לתפיסה הזו?

חיינו מלאים לחצים, דחפים ופיתויים שנוגעים כמובן גם לתזונה האישית. ככל שאנו פועלים בסביבה מודרנית יותר וטבעית פחות, הקשר ההוליסטי בין גוף ונפש מתמעט ואנו נוטים שלא לקשר בין התנאים הסביבתיים ובין השפעתם על יציאת הגופנפש מאיזון. באמצעות הנטורופתיה, ניתן לשלב ביעילות מדהימה בין הטיפול ההוליסטי ובין שלל הידע והכלים שפותחו ברפואה המערבית. הדבר יוצר אינטגרציה טיפולית אידיאלית, באמצעותה המטופלים זוכים לאורך חיים בריא וארוך טווח, שחלקו מיושם באמצעות המעבר לתזונה טבעית.

לימודי הנטורופתיה מאתגרים ומעשירים, משלבים בין מקצועות הבסיס הרפואיים כמו אנטומיה, פיזיולוגיה, פרמוקולוגיה, פתולוגיה ועוד. על מנת לשלוט ברזי התזונה הטבעית, מתמקצעים הלומדים גם במדעי התזונה הקלינית, גישות תזונתיות, ניקוי רעלים, טכניקות הרזיה, תזונה פתולוגית והנדסת מזון, מבצעים מחקרי מעבדה וקורסים טיפוליים בצמחי מרפא. בהמשך המסלול מתבקשים הלומדים גם לשני מקצועות ממסלולי רפואת המגע דוגמת רפלקסולוגיה, דיקור סיני, עיסוי, שיאצו או טווינא.

עושים סוויצ' בראש

כמובן שאיש מאיתנו לא יצליח להתמודד עם המעבר לתזונה טבעית ללא הדרכה מנטלית שתסייע לו להתמודד עם האתגרים הפסיכולוגיים והרגשיים שמלווים את התזונה וההרגלים האישיים. לפיכך מטפלים שהוכשרו לריפוי באמצעות תזונה טבעית, לומדים באופן מעמיק גם פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית, פסיכותרפיה ודמיון מודרך, יחד עם לימודי האתיקה הקפדניים שקובעים את יחסי המטפל והמטופל במסגרת כל מפגש ביניהם.

לאחר רכישת כל הידע התיאורטי, עדיין לא ניתן לייעץ או להדריך איש לגבי תזונה טבעית. יש הבדל עצום בין קבלת עובדות בסיס לגבי קבוצות מזון או סוגי מחלות מסוימות לבין טיפול באנשים אלו בשטח, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו ולכל אחד מהם נסיבות שונות מקצה לקצה. ולכן בסיום לימודי הנטורופתיה והתזונה הטבעית, מתבצע גם סטאז' קליני הכולל פיקוח והדרכה צמודים.