רפלקסולוגיה: המפה לבריאות הגוף

הידעתם? לכל חלק ואיבר בגוף האדם קיים ייצוג בכף רגלו! לחיצות ועיסוי בנקודות המדויקות בכף הרגל, יביאו להקלה בכאבים ובתחושות ולעתים אף לריפוי מוחלט. בואו לקרוא הכל על שיטת הטיפול שמהווה כיום חלק בלתי נפרד מתחום הרפואה המשלימה:

מעבירים את תשומת הלב לכפות הרגליים

כפות הרגליים הן איבר הדריכה, היציבה, ההליכה ושיווי המשקל. הן נושאות את משקל גופנו וגם את החפצים המונחים עליו, מבצעות מגוון עצום של פקודות, מערבות כמות מרשימה מאוד של שרירים, עצמות ועצבים וגם משקפות במדויק את כל מה שמתרחש ברגע נתון בתוך יתר חלקי הגוף.

רפלקסולוגיה: המפה לבריאות הגוף
רפלקסולוגיה: המפה לבריאות הגוף

 

רפלקסולוגיה המתמקדת בטיפול דרך כפות הרגליים, פותחה כשיטה רפואית-טיפולית בתחילת המאה ה-20, על ידי רופא אא"ג בשם ויליאם פיצ'ג'רלד. שיטה זו גורסת שעל ידי התבוננות, מישוש, עיסוי ולחיצות באזורים שונים בכף הרגל, ניתן יהיה לאבחן ולטפל בכל בעיה שקיימת במערכות הגוף, להקל ולהרגיע במצבים שונים ואף להביא לריפוי מלא בחלק מהמקרים.

מאפייני הגישה כחלק מתחום הרפואה המשלימה

אמנם השיטה קיימת כבר כמאה שנים, אך רק בעשורים האחרונים החלה להתקבל כפתרון רפואי מקביל או משלים ליתר הטיפולים הקונבנציונליים. בדומה לגישות טיפול נוספות ברפואה המשלימה, היא נקשרת לאורח חיים טוב ובריא יותר ורואה בגוף כמכלול הוליסטי, שיש קשר בין כל חלקיו. הרפלקסולוגיה מניחה את הבסיס לבריאותו הכללית של אדם בכפות הרגליים, על ידי ייצוג של איברי הגוף בנקודות שונות על גבי כף הרגל. למעשה, הרפלקסולוגים מצליחים במקרים רבים ללמוד על גוף המטופל ומצבו הבריאותי מצפייה בכפות בלבד.

גם הרפלקסולוגיה מתרכזת בשחרור חסימות שפוגעות במרידיאנים, כך שזרימת האנרגיה תימשך והגוף יתעורר לתהליך ריפוי טבעי ואיכותי. מכיוון שהטיפול נועד לסייע לגוף להתרפא עצמאית, הרפלקסולוגיה מתאימה לכל אדם – מתינוקות ועד מבוגרים, נשים וגברים, צעירים וקשישים כאחד. יחד עם זאת, היא איננה מומלצת לאנשים לאחר פציעה, התקף לב או נשים בשליש הראשון להריונן.

באילו מחלות מטפלת הרפלקסולוגיה?

שיטת הטיפול מסייעת למערכות גוף רבות: מבעיות עיכול וכאבי בטן תכופים, דרך בעיות הורמונליות הנוגעות לפעילות בבלוטת התריס ובעיות גניקולוגיות ועד לבעיות ומחלות נשימה. בנוסף, הרפלקסולוגיה תורמת גם במישור הבריאותי-מנטלי: מטפלת בבעיות קשב וריכוז, מצבים של ירידה באנרגיה, תשישות וקשיי הירדמות וכן מאתרת חסמים ותחלואה בתופעות שהרפואה המערבית טרם הצליחה "להניח עליהן את האצבע" ושגורמות לכאבי ראש, מיגרנות, עצבנות, אי שקט, לחץ וחרדה.

למעשה, כל שינוי במבנה התקין של כף הרגל עשוי על פי הרפלקסולוגיה להעיד על בעיה או מחלה מסוימת. מכיוון שהאבחון עשוי להיות מורכב, המטפל המוסמך יתבקש להעריך באופן מקצועי את המצב שלפניו וזאת על בסיס תשאול מקדים ומקיף ולאחר מכן לחיצות, עיסוי ומתיחות קלות שנועדו לאפיין את הבעיה הקיימת ולטפל בה.

אבחון תופעות רפואיות על בסיס ייצוגן בכפות הרגליים

שאלתם את עצמכם כיצד מאבחנים מחלות ותופעות בריאותיות על סמך מבט קל בכף הרגל? הנה כמה מהמצבים שניתן לאבחן יחסית מהר:

  • התקררות – אודם באזור התחתון של הבוהן מצביע על אודם בתוך הגרון, כאשר אם הוא מלווה בגבשושיות, הדבר יבטא גם גודש. בנוסף אודם בין הבהונות עשוי להצביע על נפיחות בבלוטות הלימפה.
  • אסתמה ואלרגיה – הופעת חריצים במרכז כף הרגל ובין הבוהן הראשונה לאצבע.
  • דלקות אוזניים – הופעת כאב ונפיחות בזרת ובשורש הזרת.
  • סוכרת – נקודות לבנות בכף הרגל משקפות ירידה באינסולין. לחילופין יתרחשו כאבים במהלך המישוש או שיורגשו גבשושיות קטנות.
  • דלקת בשלפוחית השתן – יופיעו אודם ונפיחות בקשת שמעל לעקב.

חולמים על קריירה כמטפלים מקצועיים?

לימודי רפלקסולוגיה מהווים נדבך גדול ומרכזי בענף הרפואה המשלימה, במסגרתם נרכש ידע עשיר המאפשר לאבחן ולטפל כראוי באחרים דרך כפות הרגליים. הלימודים המתקיימים במכללת מדיסין אורכים 4 שנים ומשלבים תרגול מעשי רב, סטאז' קליני וצבירת ניסיון באבחון. האווירה הרגועה, הפתרונות המגוונים לאורך הטיפול והסיפוק שבריפוי אחרים, יוצרים מסגרת מקצועית מיוחדת, מעניינת וחווייתית.